Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Hold de ekstreme unna makta - stem Venstre!

fredag 21. august 2009

Venstre er et lite parti, ingen tvil om det. Men det er strategisk og fornuftig plassert i sentrum av norsk politikk, og partiet har før det kommende valget lagt frem noen prinsipper:

Venstre vil ikke gå i regjering med Fremskrittspartiet og Venstre vil ikke støtte en regjering der SV deltar.

Før vi går videre vil jeg klargjøre en ting. Frp og SV er etter min mening på hver sin måte for ytterliggående, splittende og kompromissløse (selv om SV jo har svelget mange kameler de siste fire år) - de er uansvarlige og populistiske og bør holde seg langt unna regjeringskontorene om dette landet ikke skal gå ad undas. Ekstrempartier er viktige stemmer i demokratiet, men bør ikke ha regjeringsmakt.

Uansett. Poenget er at med et sterkt Venstre, vil sannsynligheten øke for en H-KrF-V-regjering eller til og med en KrF-Sp-V-regjering. Med dagens oppslutning er dette dog allikevel lite sannsynlig. Samtidig har Frp sagt at de ikke vil støtte en regjering de ikke selv er med i.

Det som kanskje mest sannsynlig vil skje, er at SV-Ap-Sp mister flertallet fordi SV gjør et dårlig valg. Samtidig er som forklart over den borgerlige siden splittet. Dermed går det mot en ren Ap-mindretallsregjering. Venstre, og flertallet av de andre partiene vil støtte denne fremfor f.eks. en H-Frp-mindretallsregjering.

Altså, et sterkt Venstre og en ren Ap-mindretallsregjering vil slå to fluer i en smekk. Dette vil holde både SV og Frp borte fra makten og den vil gi Venstre og dets meget fornuftige politikk mulighet til å påvirke regjeringen.

Er jeg helt ute på viddene her?

Valg09: db 2 3, vg 2 3, tv2 2 3






Labels:

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg her. Jeg håper at vi får se et sterkt Venstre etter stortingsvalget.

Venstre står for ansvarlig økonomisk politikk, mens human- og miljøpolitikken fortsatt står i høysete.

Det ser nå ut som FRP kommer til å bli landets største parti, og det skremmer meg derfor at Høyre faktisk velger å støtte en eventuell mindretallsregjering med FRP. Det virker som Høyre er desperate for å komme seg tilbake til makten, at de tilsidesetter sin egen politikk. Kommer Siv Jensen og FRP til makten i Norge, er jeg veldig redd for hvordan økonomien og miljøet kommer til å se ut noen få år.

For de som ønsker borgerlig innflytelse i den neste regjeringen, og for de som ønsker et ansvarlig og rent Norge bør stemme Venstre ved stortingsvalget i September.

Anonym sa...

Pewrsonlig kunne jeg godt tenkt meg å bytte ut SV med Venstre...Syns Venstre har en god politikk, faktisk er jeg omtrent like enig med Venstre og AP. Skulle virkelig ønske at AP og V kunne kommet i samme regjering, da venstre har endel saker AP "mangler"

Roger sa...

om demokratiet hadde fungert har venstre aldrig hatt noen form for regjeringsmakt.
Er jo rett og slett et parti som sliter på sperregrensen HVORFOR jo for ingen stemmer på dette partiet.DERFOR.
Har demokratiet fungert så har di største partiene sittet ved makten.
Sånn som det er nå er det kommunisme.
Små ybetydelige parti kommeer til makta når ingen stemmer på de.FØSJ.

Anonym sa...

Jeg har alltid stemt Høyre. I år stemmer jeg Venstre. Jeg kan ikek gi min stemme til et parti som vil bruke den til å legitimere en ekstremistisk regjering bestående av bygdeorginaler som ikek skjønner realpolitikk. FrP tar skammelig feil i verdispørsmål og spørsmål om nasjonal infrastruktur. Avstanden mellom Høyre og Frp er etter min vudering himmelvid. Om bare Venstre hadde fått hode ut av sanden i EU-spørsmålet, kan jeg kanskje finne et tilholdssted der. Men på dette ene punktet, som er veldig viktig for meg, er Venstre nesten like ille som FrP. Skjerpings!

Anonym sa...

Venstre er et utrolig undervurdert parti som i meninger og verdier omfavner en betydelig høyere prosentandel av befolkningen enn tidligere valgresultat og dagens meningsmålinger tilsier.

Høyre har med sin Frp-velvilje utspilt sin rolle for mange sentrumsvelgere, slik at en stemme til Høyre er en stemme for en Frp-dominert regjering. Stem Venstre for å sikre at Norge får en voksen regjering som beveger seg rundt sentrumsverdiene!

Anonym sa...

Jeg kjenner Abid fra jussen, han er en psyco. Heldigvis bor jeg i Oslo så min stemme bidrar ikke til at tullingen Raja kommer på tinget. Hilsen Venstrevelger

Anonym sa...

Å stemme på venstre er en total bortkastet stemme. Jeg har prøvd. Aldri mer. AKK AKK at jeg kunne være så teit å kaste bort stemmen min på disse. ALDRI MER. Noen gode saker, men mislykka totalpakke. Håper Sponheim kan bli bonde på heltid. Skulle ønske sperregrense betydde at de ikke fikk NOE pengestøtte eller at stemmene ikke talte, men i dette idiotlandet kan jo det minste partiet kneble et stort parti fra å komme til makten fordi en SAU leder partiet.

Anonym sa...

hva skal man stemme på venstre etter da,hva gjør dem som tilsier det.sponheim er en dott.bare vi slipper fire nye år med jens så er det samme hvem som styrer det blir aldri bedre her i landet uansett.bare verre.fire år syntes jeg er nok for jens nå.BYTT UT HELE REGJERINGEN spør du meg.

Anonym sa...

Venstre er et vingleparti ! Mange gode momenter, men er ubrukelig- dessverre !

Anonym sa...

Dette valget er et ran.Massemedia med NRK-TV2 i spissen prøver å knuse DEMOKRATENE.Mesteparten av avisene prøver på det samme. Å toppen av det hele, innbrudd på Partikontoret. Det er vel tydelig at enkelte er stolt. Stå på VIDAR KLEPPE GODT VALG

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .