Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Hva er galt med pels?

fredag 4. september 2009

Jeg går ikke med pels, bare for å ha sagt det. Det eller litt sånn gammel dame på Frogner, liksom. Men jeg spiser kjøtt, går i klær laget av ull og jeg har gåsedun i puta mi. Jeg har en koffert laget av skinn. Derfor har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt i forhold til pelsdyropdrett. Jeg, og de aller fleste andre mennesker, utnytter dyr og bruker de fleste deler av kroppene deres for egen nytte og nytelse.

Hvorfor er så mange imot pelsdyroppdrett? Fordi revene er søte? Fordi pels ses på som snobbete? Enten bør man være totalt imot bruk av dyr til noe som helst, eller så bør man holde munn.

Nå kan man også lese at pelsdyrene ikke lider, men at aktivister muligens har plassert skadde dyr på farmene for å "bevise" at de lider. Hvis det er sant, er det jo ganske sykt. Det betyr at de som sier at de vil beskytte dyrene faktisk har skadet dem med vilje! Vanskelig å tro. Kanskje de mener at målet helliger middelet, at å skade et par dyr for å legge ned norsk pelsdyrnæring er verdt det?

Nei, vi bør vel vente på flere bevis før vi konkluderer i denne saken. Men i mellomtiden kan man jo diskutere: er pelsdyroppdrett verre enn annet dyrehold?

Media: DB, DB, VG, VG, TV2




Labels:

12 kommentarer:

Unknown sa...

Alt dyrehold som skader dyrene er uetisk! Hva er det som gjør at vi mennesker tror vi har rett til å herske over dyrene? Vi må spise for å leve ja, men vi trenger ikke å la dyrene ha et forferdelig liv før de slaktes. Man kan spise egg fra høner som har gått fritt, og man kan spise kjøtt fra dyr som har hatt et bra liv. F.eks.rein,elg, og kjøtt fra gårder som man positivt vet har bra dyrehold. Pels, hva skal vi med det? Hvorfor skal disse dyrene leve hele livet sitt i et lite bur på netting? Aldri få springe fritt, leke med hverandre, alle behovene som et vilt dyr har! INGEN TRENGER PELS, vi har klær nok. Begynn å tenke folkens! Ville du levd livet ditt i bur? Dyr har også følelser.

Daniel Holth sa...

Hei

Fin vinkling på innlegget Petter.

Jeg ser poenget til aktivistene. Avles dyr kun til å brukes som pels uten å nyttegjøre andre resurser fra dyra blir det moralsk uforsvarlig.

Men på den andre side, dersom vi benytter kjøttet til mat og skinnet til dyret i tillegg får vi mer ut av dyret enn kun pelsen. Dette gjør det i min mening mer forsvarlig.

Det er viktig å understreke at mann ikke skal mishandle dyrene verken aktivt(pines til døde) eller passivt(lide i fangenskap). Jeg tviler på at pelsfarmerne har flere lik i skapet enn andre farmere.

Uansett er det positivt for dyrene å få fokus på levevilkårende deres i media. Viktig å ta tak i grums og rydde opp der situasjonen er uakseptabel.

Ida sa...

Her er forskjellen på pels, i forhold til en koffert av skinn eller en pute med gåsedun:

Pelsdyrene blir alet opp kun p.g.a pelsen. Dyrene har ingen annen funksjon.

Kofferter, skinnsko, skinnjakker, gåsedun blir produsert i kombinasjon med kjøttproduksjon.

Derfor er pels et utelukket etisk spørsmål mens de andre produktene ikke er det i like høy grad.

I tillegg krever rovdyrproduksjon mye ressurser, noe som er svært lite miljøvennlig.

Anonym sa...

Ingenting galt med pels,den har holdt oss god og varm siden vi bodde i huler. Men og putte et streifdyr (f.eks reven kan vandre/streife omkring flere titalls km i døgnet)i et bittelite dyr hvor det skal sitte hele livet sitt blir feil. Ville man puttet katter i bur hvis man plutselig fant ut at "Hei! Denne pelsen kan brukes"? Tror ikke det.

Anonym sa...

Dyrevernaktivister er stort sett bortsjemte mennesker som synes det blir mye enklere a engasjere seg med dyr fordi det er så mye mer behagelig enn med f.eks mennesker som har det vondt. Pelsdyrneringen bruker avfall fra vår moderne livsstil (Slakteri og fiskeriavfall) til å skape et luksusprodukt som vi kanskje ikke trenger. Men trenger vi ipod, mercedes amg 6,3, privat jetfly, hytte på 1000 kvadrat osv. Har dere tenkt over hvilke enorme miljøbelastninger som er forbundet med konfeksjonsindustrien og alle kunstige stoffer som finnes i moderne klær.
På lengre sikt er disse stoffene mye verre for både mennesker og dyr enn noen skarve pelsdyr som tvertom er godt for miljøet. Hvis du synes minken eller reven er søt så prøv å stikke fingeren inn i buret til den.Det hjelper.

Anonym sa...

fordi pels er sykt?! herregud ,ill rather go naked!!!

Anonym sa...

Er helt enig med deg, Ida - bortsett fra det med gåsedun. Så vidt meg bekjent, så blir gjessene helnappet i våken tilstand. Dette er svært smertfullt for dem. Hvis man derimot velger Ederdun, så er denne plukket fra reder.

Motstand mot pels har ingenting med at dyrene er søte å gjøre. Pels er i prinsippet noe folk vil kle seg i av mote- og statusgrunner. Helt unødvendig når det finnes så mange andre varme materialer og gode alternativer. Og ihvertfall unødvendig når dyr ales opp kun for dette formålet. De må leve på en helt spesiell måte for at pelsen deres skal ha best mulig kvalitet. Et eksempel: hele buret er bygget i stormasket netting - gulvet, også. Dette fordi at pelsen skal få trekk fra alle kanter for å bli så "fluffy" som mulig. Tenk deg selv å måtte stå og gå på stormasket netting hele livet. Ganske vondt, sikkert.

Dyra har heller ingen "avlukker" eller le slik at de kan få mørke og fred hvis de fryser eller av annen grunn vil gjemme seg.

Når det er sagt vil jeg gjerne nevne at alle dyrevernsorganisasjoner bør være veldig nøye med hvem de lar representere seg. Når bøller gjør hærverk under organisasjonens navn, vil alt det gode arbeidet som flinke frivillige har gjort være til ingen nytte og organisasjonen vil bli sett på som useriøs.

Pels er arrogant!

Stå på flinke, frivillige!

Renee

Julianne sa...

Dette er galt med pels:
http://www.youtube.com/watch?v=aIcpyfzaWaI
http://www.youtube.com/watch?v=zRX60-mHRoM

http://www.forbypels.no/pelsfarmene-i-bilder

http://www.forbypels.no/

Anonym sa...

Det er ikke noe galt med pels, vet du hva er galt dette enorma støtte mot pels.Det er veldig merkelig. Vi dreper hver dag millioner av dyr og ikke bare fodi vi skal spise. Egentlig vi mot ikke spise så mye kjøtt, nei? Trenger ikke å drepe så mye dyr pga. mat.
Det er så trendy i dag at jeg mot pels, ikke mer. Det er bequemt, trenger ikke store tingen, jeg spiser litt grandiosa eller pølser og etterpå jeg melder meg inne i en organisjon mot pels i net ;)jeg har gjørte min jobb, verden er bedre.
Fra pelsdyr ikke bruke bare pelsen,fra kjøtt lages mat til andre kjæledyr.

Anonym sa...

Snart kommer jul, tenke dere over at hvor mye døde gris, og kalkun og ...skal ligges på norske julebord?? Ellers det er ikke så viktig fordi dette dyrene er leve for å vi speser opp nei? Eller kakje fordy det ikke synst, du spise og deretter det kommer ut fra deg, men pels er synnlig. Akkurat her i Norge, hvor er kaldt,hvis du tenker litt på miljø beste metoder er pels. Jeg bruker i hele mitt liv og jeg kan gir over min barn. Jeg passe på, jeg gir verdi for det og jeg ikke kaster i søpla, hva er full meg halvspist pølser og kjøttpålegger. Jeg gir hundre prosent mer verdi for dette produkt av dyr at andre millioner kjøttetende mennsker.

Anonym sa...

Jeg kan vedde på at 50% som joiner grupper mot dyrevern gjør det fordi dyrene er søte. Bullshit

Anonym sa...

I året er det flere tusen pelsdyr rundt om i verden som blir mishandlet og drept på grunn av at mennesker vil se bedre ut. Dyrene lever de også, de har rettigheter akkurat som vi mennesker. De har ett liv de ikke vil miste, men mister det på grunn av at folk vil se penere ut. Er dette riktig?
Jeg mener at det å kjøpe og bruke pels på jakker og sko bare er ett tegn på egoisme. Mennesker tenker seg ikke ordentlig om før de kjøper. Tenker ikke på det døde dyret de har på seg. Men det er også mange som er uvitende og vet ikke at det døde dyret de har på seg har blitt mishandlet, eller dødd av naturlige årsaker.
Ett sikkert tegn på at dyret har blitt mishandlet er hvis pelsen er billig. Da er det som oftest billig å produsere den fordi produsentene ikke bruker penger på at dyrene skal ha det godt eller å finne dyr som har dødd av naturlige årsaker.
Det er også mange sider til jakker der det står at dyret ikke har blitt mishandlet, folk velger å stole på det de skriver, og vet ofte ikke at det er usant. Men i motsetning til dette er det også bilder og videoer som er redigert til at dyrene har det verre enn de egentlig har. Selv om noen av dem er sanne.
Likevel er det altså folk som velger å kjøpe pels. Jeg tror også at en av årsakene til at de gjør det, er at det er merkepress. Siden de fleste merkejakkene har ekte pels, tenker ikke folk seg ordentlig om, og tenker bare på at det er en merkejakke. Noen mener også det er rart og ikke å bruke ekte pels. For det er mange jakker som ikke har ekte pels.
Ett annet viktig poeng til at jeg ikke liker pelsindustri er at det bare er pelsen som blir brukt av dyret. Spesielt når det er små dyr som ikke kan brukes til noe annet. Smådyr som rev, fjellrev og mink. Rev er veldig utrydningstruet art i Norge på grunn av pelsindustri. Som sagt er det bare pelsen som blir brukt resten av dyret blir liggende. Det trengs flere dyr på den jakke.
Jeg mener det ikke er like dumt å bruke pels fra sau og reinsdyr selv om de ikke brukes så mye til klær, men mest tepper og sko. Det er fordi der bruker vi nesten hele dyret og spiser kjøttet.
Som en konklusjon vil jeg si at de som bruker pels er uvitende, kjøper det på grunn av merkepress eller at de er egoistiske og tenker ikke på dyrene som har lidd.
Alle faktaene er hentet fra http://www.dyrebeskyttelsen.no/pels/pelsdyr-i-fangenskap, http://www.forbypels.no/pelsdyroppdrett-er-dyremishandling eller av egne erfaringer.

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .