Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Hent dem hjem nå!

tirsdag 8. september 2009

Dommen faller i dag! Vi får håpe at alle fakta som beviser guttas uskyld og som faktisk har blitt presentert i retten i Kongo, blir tatt til etterretning. Det er lov å håpe. Men i denne saken har vi en annen faktor som spiller inn og som gjør at spørsmålet om hvorvidt de er skyldige eller ei ikke nødvendigvis har noe å si for dommen: penger. Hvor mange milliarder er det Kongo forlanger? I denne saken har ikke denne "staten" vært stort bedre enn kidnappere som krever løsepenger.

Åh hvor fint hadde det ikke vært om norske myndigheter hadde hatt litt baller og kunne sendt et par helikoptre med spesialsoldater ledet av Steven Seagal inn for å redde ut Moland og French fra elendigheten i Kongo. Det hadde skapt oppstyr, men det hadde vel gått over etterhvert. Land som Frankrike og Storbritannia har foretatt egne intervensjoner i Afrika de siste årene, hvorfor ikke Norge også?

Å ja. Vi er for små og vi har for små baller.







Labels:

13 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, hva i all verden har staten med dette å gjøre da??
Nordmenn må ta ansvar for egne valg, og disse 2 valgte å dra til Kongo og rote seg bort i trøbbel. Da må de ta konsekvensene.
Kanskje det ikke var så lurt å ta bilde av at man tørker blod, og så att på til å smile på bildet da.
Vi har alle sett krigsbilder og lignende, og det er ingen som smiler på de bildene. Det er da heller ikke helt normalt å ta bilde av noe sånt som minne.
Nei, jeg vet ikke helt om disse nordmennene er uskyldige, og har de reist til Kongo for å holde på med sin virksomhet så må de også tåle å bli dømt av landet.
Trodde de kanskje at de var smartere enn myndighetene der nede? At kongolesere bare er noen apekatter som man kan skremme unna ved å tenne på lighteren??
Jeg er ikke for dødsstraff, men jeg er for at kriminelle blir straffet uansett hvor de er og hvor de kommer fra.

Og hvorfor skal Norge følge andre lands politikk og policy? Selvom England henter ut noen landsmenn på tross av det gjeldene landets lover, regler og meninger, så betyr ikke det at Norge skal være like respektløse over for andre eller de samme landene.
Men jeg kan heller ikke uttale meg om ting jeg ikke vet noe om. Hvorfor hentet England ut sine borgere i den aktuelle situasjonen? Hadde de drept en sjåfør, tørket blodet og tatt bilde av det med et smil??

Vi kan ikke redde nordmenn ut av alle situasjoner de setter seg i. Nordmenn må ta konsekvensene av sine egne valg!!!

Christin Oldebråten sa...

Jeg er delvis oppvokst på grensen til Kongo og nyanserer saken her: www.mitandi.com

Anonym sa...

Til Anonym.
OK, så hvis du er uheldig å gjør en feil i et land langt borte, så mener du at vi skal glemme deg og overlate deg til deg selv? Eller hadde du likt at Norge som nasjon faktisk tok vare på sine egne, i dette tilfelle deg, og sørget for at du fikk det du hadde krav på, og om nødvendig sørget for å redde deg ut av elendigheten?

Mvh Empatisk

Anonym sa...

hVIS MAN HAR LEST AVISENE GRUNDIG DEN SISTE TIDEN,SÅ VIRKER DE TO KARENE SUSPEKTE SPØR DU MEG.REISER RUND MED FALSKE NAVN OG VÅPEN I ET KONFLIKTOMBRÅDE SOM KONGO,DET HØRES IKKE UT SOM NOEN REKOGNOSERING MAD OPPLEVELSES TURISME SOM MÅL

Anonym sa...

En advokat som kunne bistå deres forsvarsadvokat og dem selv, hadde vel ikke vert for mye forlangt.
De er norske statsborgere, misstenkt for å ha drept en mann.
Til sammenligning vet jeg ikke hvor mye en viss annen person, (som ikke engang har norskt statsborgerskap og trolig har drept masse) har kostet oss i advokathjelp.

Anonym sa...

Tviler sterkt på at Steven Seagal hadde hatt mye å utrette i det vepsebolet der nede :) Men jo, hadde det vært fx franske borgere hadde nok Fremmedlegionen kunnet kjørt en liten aksjon.

Anonym sa...

Hadde det vert norske, med utenlansk opprinnelse, så hadde regeringen gjort mer.

Malin sa...

Nå finnes det faktisk papirer på at en av de tiltalte hadde planer om å starte en bedrift der nede, og hvorfor de hadde våpen? Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg også hadde gått med våpen om jeg hadde vandret rundt i krigsherjede Kongo.
Jeg håper også at Norge tar til motet og får hentet hjem disse nordmennene, slik at de kan få en rettferdig rettsak, og ikke et sirkus, slik de har fått fra staten Kongo.

Ps: Noen spurte om hva staten Norge har med dette å gjøre?
Kongo krever flere milliarder av staten Norge, fordi French og Moland tjenestegjorde i Garden.

Anonym sa...

Jeg ville lest bloggen til Christin, der går det klart frem hvordan afrikanere ser på hvite og hvorfor de stiller de pengekrav de stiller.
Dette har faktisk ikke så mye med staten Norge å gjøre, annet enn at Kongo tror staten er involvert fordi representanter møter opp i retten. Det ser ut som for dem at French og Moland jobber for den norske stat. Ellers ville vel ikke representanter fra ambassade og UD møte opp??

Anonym sa...

Verken Frankrike eller England har hatt noen intervensjoner hvor de har hentet folk som er tiltalt i en rettssak.

Anonym sa...

Herregud. Påstandene om at "Hadde det vert (sic) norske, med utenlandsk opprinnelse, så adde regjeringen gjort mer", er det dummeste jeg har lest. Hva bygger du dette på? Reinspikka rasisme og idioti. Disse nordmennene har tatt en enorm risiko, og svært mye tyder på at de faktisk har begått drap. Men siden det har skjedd i Afrika, krype alle mulige rasistjævler ut av treverket og forsvarer dem som om de var krigshelter. Dette er bare patetisk. Nordmenn i utlandet må forholde seg til lovene i landene de oppholder seg i, og stå for retten i det landet. Norge kan yte diplomatisk press, men ikke forvent noen redningsaksjon for disse cowboyene.

Anonym sa...

Til empatisk, jeg tror ikke en liten feil ville føre til en slik rettsak som denne. Jeg syns heller ikke at å drepe en sjåfør og prøve å skjule bevisene, men for så å være så idiot å ta bilde av det, kan regnes som en liten feil.
Jeg bor selv i utlandet, og ville aldri tenkt på at Norge skulle komme meg til unnsetning og "hente meg hjem".
Jeg er norsk statsborger, men det betyr ikke at jeg er totalforsikret mot absolutt alle onder i denne verden. Jeg må da for pokker også vite å oppføre meg og følge lover og regler, og tilpasse meg hverdagen i landet jeg bor eller oppholder meg i.

UD gjør altfor mye for nordmenn allerede, og dette gjør at nordmenn forventer mer og mer. Og tar mindre og mindre ansvar for sine egne handlinger, og forsåvidt Dumheter!!

Tidligere var jeg egentlig ganske stolt av den norske naiviteten, men nå virker det mer som norsk selvgodhet og merverdighetsfølelse. Og det kan jeg faktisk ikke si at jeg er så stolt av.

Anonym sa...

Mange av innleggene i blogger og andre kommentarfelt rundtomkring bare viser at det er mange som står på et lavere nivå enn de beskylder kongolesere for å stå på.

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .