Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Grunnen til at flere dør i Norge

onsdag 28. oktober 2009

Grunnen til at flere dør av svineinfluensa i Norge, enn i for eksempel Sverige som har like mange sykehusinnleggelser, er enkel.

Det vil si, "enkel" er et litt feil ord å bruke. Det er vel bedre å si at det faktisk er helt tilfeldig at flere har dødd i Norge! Med så få dødsfall (relativt sett) er det umulig å gjennomføre noen meningsfylt sammenligning!

Det er faktisk ingen grunn til at flere har dødd i Norge. Det er helt tilfeldig. Om vi derimot hadde hatt 1000 dødsfall ville det vært lettere å kunne resonnere seg frem til årsaker. Med kun 13 døde av svineinfluensa (selv om disse selvfølgelig er forferdelig triste) er det vel ikke mulig å si noe om hvorfor flere har dødd i Norge enn i andre land. Da må man i såfall analysere hvert enkelt dødsfall, men igjen, det vil ikke være hensiktsmessig om målet er å kunne sammenligne Norge med andre land.

Helsedirektoratet vil riktignok nå undersøke om viruset i Norge er av en annerledes variant, men har så langt ikke funnet noe som tyder på det. Veldig bra at de sjekker, men jeg tviler på at de finner noe. I utgangspunktet er det mye mer sannsynlig at det rett og slett er tilfeldigheter som er grunnen til at flere har dødd her til lands.

Så man skal ikke være så alt for redd for at dette egentlig er så mye farligere i Norge enn i andre land.

Eller tar jeg feil?


Media: VG, TV2



Labels:

49 kommentarer:

Anonym sa...

Er vel helst helse-Norge som er mye dårligere enn andre land.Dårlig stelt er det fra før og verre blir det når de skal takle en pandemi

Anonym sa...

Myndighetene sier de tror det er tilfeldig. Det er fordi de ikke vet. De sitter for langt unna kommunehelsetjenesten og pasientene til å skjønne hva som skjer. De er mest opptatt av hva som skjer på sykehus og presse sin informasjon nedover. Jeg tror de skal stille seg spørsmålet om ikke Norge skiller seg ut ved å både fortelle folkj at hvis de er syke skal de holde seg hjemme og ikke gå til lege. De bør også også spørre seg om 1 linja i Norge, fastlegene har en mye høyere terskel. Og er vanskeligere tilgjengelig, ikke minst på tlf. Jeg tror det dør flere i Norge fordi det tar lenger tid før pasienter kommer til utredning og behandling. Sykehusene får dem når det dessverre er for seint.

Anonym sa...

Norge har valgt å vente MYE lengre enn andre land med å komme i gang med vaksinen. DERFOR! Er selv i risikogruppen men får ingen vaksinering enda. LATTERLIG.

Anonym sa...

Hadde norge vært flinkere til å teste alle med symptomene så hadde de kanskje kunne begrense det litt mer.. selv ligger jeg til sengs, men om jeg er smitet vet jeg ikke, og prøver vil de ikke ta... så om den intense hodepinen skyldes influensa eller noe annet aner jeg ikke, for alt jeg vet kan det være hjernehinnebetennelse som gjør meg stiv i alle ledd, feber og hodepine... hm... nei teste gjør vi ikke...

Anonym sa...

Mulig at menneskene i risikogruppene i andre land allerede er døde av andre sykdommer....

Anonym sa...

Er det så rart at svenskene klarer seg bedre enn oss, når de allerede har klart å vaksinere 1 mill. personer? Hvordan og hvorfor klarte de å få vaksinen og få sattr igang maskineriet så mye fortere enn oss: kan det skyldes bedre helsevesen og planlegging? Svineinfluensaen kom ikke som noen overraskelse, vi burde vært mye bedre forberedt!!!

Anonym sa...

Jeg tror det er pga dårlig hygiene og mangel på respekt for andre. På skolen vår sliter vi med folk som har svineinfluensa som møter opp likevel fordi de "ikke er så dårlige", og dermed ikke tenker på at de kan smitte andre som er ekstra utsatt. Vaksine gir også folk en falsk trygghet om at de ikke kan bli smitta/smitte andre. På den måten kommer smitten til å spre seg ytterligere.

Anonym sa...

Hei!
Jeg skylder på HELSEVESNET i NORGE!!!

Dattern min på 2 år ble plutselig syk.. hun var også i risiko gruppen, med feber på 41 som ikke gikk ned ringte jeg legevakten.. fikk jeg hjelp NEI!!!! hele helgen lå jeg og gråt og så på hvor hjelpløs hun var og jeg kunne ikke gjøre noe.. sov ikke mer en 1 time på tre dager.FORFERDELIG!! Da mandagen kom dro jeg til fastlegen som fikk sjooook da hun så lille jenta mi som ikke klarte å snakke en gang.. testen ble hun med en gang!og lungebetenelse var det i tillegg. svarene kom og hva var det??? PÅVIST SVINEINFLUENSA!!!!!!!! JEG BLIR SINT OG TRIST AV OG SE HVORDAN LEGEVAKTA LAR UNGE OG GAMMLE DØØØØØØØØ!!!!;(

Anonym sa...

klimaet i norge skaper lettere vanlig influensa enn andre steder i verden. svineinfluensa som skjuler seg bak vanlig influensa har da lettere for å spre seg i norge fra person til person med vanlig influensa, influensa person 1 --> influensa person 2 --> influensa person 3.

da vanlig influensa andelen i befolkningen i norge er mye større enn mange andre land, vil selvsagt svineinfluensa spre seg fortere i norge og dødsraten høyere.

Anonym sa...

1 linja, resepsjonistene på legevakta og hos mange fastleger fungerer ikke. Det er for vanskelig å bli undersøkt, og få hjelp. De som blir alvorlig syke, er for syke til at spesialisthelsetjenesten kan redde dem når de endelig får hjelp.

Anonym sa...

har vell kanskje noe med at nordmenn reiser mye til utlandet og drar sykdommen med seg hjem. vi har nok ikke tatt svineinfluensa på alvår og vi blir så mye vaksinert mot forskjellige sykdommer her i landet at imunforsvaret vårt er nok svekket...
i tillegg vil kanskje ikke nordmenn inrømme at de kan ha svineinfluensa og tror det er vanlig influensa, og da får de behandlingen for sent..

Dennern sa...

Jeg tror folk må roe seg ned litt. Som skribenten sier, er det høyst sannsynlig en tilfeldighet. I Norge er det klart at man skal klage på myndighetene, og helsesystemet, men enhver nordmann innenfor helsetjenesten som har praktisert utenfor norden vet at vi er svært priveligerte. Selv bor jeg i øst europa, her er ingen vaksinert, om du vil vaksineres, kan du kjøpe vaksinen på apoteket. Allikevel merker man ingen panikk, kun et skilt på sykehuset vitner om at pasienter med influensa symptomer skal vente på egne venteværelser, ellers er det ingen særskilte tiltak. Og vi klarer oss. Så dersom du er en av dem som har panikk, hold deg inne til du får vaksinert deg, hvis ikke, bruk normalt vett, vask hendene, og unngå syke. Og slutt å klag over at vaksineringen går tregt. Vær heller glad for at Norge ikke tok sjansen på å distribuere en vaksine uten testing (relativt), slik at sjansen for at folk blir syke av vasinen er mindre.

Anonym sa...

Kollektivtrafikken dreper. Hele busslaster har blitt smittet her i landet. Pussig at folk ikke ser sammenhengen. Sjekk hvem av de omkomne som pleide reiser med egen bil kontra dem som pleide reise kollektivt. Tyskland og Italia, hvor privatbilismen stiller langt sterkere, har adskillig lavere dødsrater.
Sammenstimlinger av folk øker smitterisikoen - enkelt og greit.

Anonym sa...

TILFELDIG?!

Dette er langt fra tilfeldig, stikkordet her er forebygging og faglig ekspertise - begge er mangelvare hos norske helsemyndigheter (og myndighetene forøvrig for den saks skyld).

Dette er som forventet i et land som styres av udugelige byråkrater, "velferden" får oss tydeligvis til å tro at vi er så forbannet mye bedre enn andre, sannheten er at udugeligheten skjules bak store pengesekker.

Vi får bare ønske veldig hardt at dette landet aldri blir rammet av en krise eller katastrofe, for Norge er et U-land i håndtering av begge, ordene eksisterer ikke i våre myndigheters ordbok!

Anonym sa...

Jeg syns vi skal sammenligne oss med land det er naturlig å sammenligne oss med, andre nordiske land som bruker like mye penger på helsevesenet og som fungerer veldig mye bedre. Jeg tror også øst europeerne hadde klart å få mer ut av alle de kronene som vi putter inn i helsevesenet. Det er lov å klage på noe som ikke fungerer, selv i et rikt land. At folk mister noen av sine kjære er like ille uansett om man er rik eller fattig.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg som mener det er pga dårlig hygiene og mangel på respekt for andre. Folk holder seg ikke hjemme lenge nok. Så fort de er på bedringens vei går de ut blandt folk. Fordi det gikk greit med dem selv, skjønner de ikke at det er ikke sikkert det går greit med alle andre som de smitter.
Andre mener vi ikke må bli hysteriske og "hause" det opp. Så det blir nesten viktigere for noen å følge sine vanlige rutiner enn faktisk å gjøre den lille innsatsen det er å ta hensyn til andre.
Folk må begynne å ta hensyn til andre!

Anonym sa...

Det er ikke bare Helsemyndighetene som lever i sin egen boble. Hele helseapparatet har isolert seg selv vekk fra pasientene, med den konsekvens at det snart er umulig å få hjelp uansett hva det gjelder. Hele helsevesenet er omgjort til en arena for egen lønnskamp, og ALT skal være så jævla dyrt !!! Vi bruker mest penger på helsevesenet pr. capita i hele verden, og får nesten ikke noe tilbake ! Helsevesenet fungerer rett og slett ikke i forhold til alle de midlene som sprøytes inn, og det fungerer ikke i forhold til de krav en vestlig befolkning forventer i 2009. Derfor henger vi etter i håndteringen av svineinfluensaen

Anonym sa...

PARACET hjelper mot svineinfluensa. Jeg fikk svineinfluensa i dag og går på PARACET. Jeg lever ennå!

OG KLE DEG GODT!

Anonym sa...

Har problemer med tilitt til FHI, da de er startet og fremdeles delvis finansiert av Rockerfeller. <---- lett tilgjenelig info

Jens Stoltenberg er sjef i Norge
Camilla Stoltenberg er nest sjef i FHI
Torvald Stoltenberg er storaksjonær i Glaxo Smith Kline


Lukter svidd av hele saken.
Aktive soldater i tyskland og england får ikke ta vaksinen.

Celvapan er alternativet, og inneholder ikke kvikksølv og skvalen, som er i Pandemrix.

Anonym sa...

Enhver person med en teskje utdanning vil si at det er tilfeldig. Det går ikke an å utføre undersøkelser med et så lite antall personer. I gyldige undersøkelser må minst 1000 personer delta. Dummeste jeg har hørt er at Norges helsesystem er for dårlig. Sammenlignet med andre land ligger Norge på toppen. Slutt å syt, trenger ikke gå til legen for hver minste ting. Svineinfluensa er tross alt langt mindre døddelig enn vanlig influensa.

Anonym sa...

Det å være nøye med håndvask blir sett på som hysterisk. Å holde seg og barna hjemme i Norge blir sett på som svakt. Er det tak i en, kreker man seg ut av hus og på jobb, shopping og besøk så raskt beina bærer. Antyder man at noen burde holde senga blir de dritfornærma og sier gjerne at "jeg er ikke smittsom - svineinfluensa biter ikke på meg", eller "hvorfor er du så hysterisk, smitte finnes overalt!". Jo - takket være dere slendrianer finnes smitten overalt og friske folk i risikogruppen må holde seg hjemme slik at de syke kan få utfolde seg fritt.

Folk må rett og slett skjerpe seg. Både i svineinfluensatider og ellers. Dårlig personlig hygiene og å ikke holde seg hjemme er kun latskap og egoisme.

Anonym sa...

Det er overhode ikke tilfeldig!!! Det er feilslått behandlingstilbud. Har du tegn på at du kan lide av svineinfluensaen blir du møtt med en vegg! Ikke vil legene se deg og ikke får du hjelp.
De som blir svært dårlige og sykehuset ikke kan avvise flere ganger, blir innlagt, men for seint pga av manglende behandling på et tidligere tidspunkt. Jeg HATER det norske helsevesen INDERLIG. Får ikke hjelp, test, undersøkelser eller behandling. Reddselen etter 6 dager med 40 i feber og innmeldinger av flere og flere dødsfall er ikke akkurat til hjelp heller. Overlatt til seg selv av helsenorge! 1000-takk etter 30 års innbetaling av skyhøye skatter og avgifter og aldri belastet samfunnet med èn krone. POKKERS SVIN !

Anonym sa...

ta inn flere utlendinger som drar med seg all dritten fra utlandet så blir det så bra så. dem tar snart over hele landet alikevel. så hvorfor skal det være igjen noen levende normenn da.også pass på å stem rødgrønt ved neste valg også, vi har alt sett at de kjører landet på dunken. begynner med et dårlig helsevesen som bare prioriterer utlendinger foran dem som har slitt en mannsalder, sjønner ikke at dere ikke får øynene opp for hva som skjer.. heia rødgrønne tafatte terrorister

Mian sa...

Tror ikke det er tilfeldig. Jeg tror det er fordi vi ikke får komme til legen, ikke blir undersøkt og testet, bare får beskjed om å holde senga en uke.
Hvis folk fikk hjelp tidlig nok, så tror jeg en del av disse 13 livene (og gudene vet hvor mange vi har i vente) ville blitt spart.

Anonym sa...

Muligens fordi media har fremstilt pandemien som relativt ufarlig. Man hever jo terskelen for legebesøk, når de fremstiller det som tull..

Anonym sa...

Helse Norge er en vits.Her vises det tydelig at de ikke har gjort jobben sin i det hele tatt..
Nordmenn i seg selv viser så lite empati for medmennesket at det er flaut.Som de fleste her skriver, de strever avgårde når de er halvfriske og smitter de svake med dårlig immunforsvar.Nå kan ikke jeg ta vaksinen grunnet allergi mot innholdsstoffer, men er skikkelig forbannet for at Norge valgte en uren vaksine i stedenfor å ta den rene slik at ALLE i Norge kunne fått den..Jeg er dermed tvunget til å ta ungene mine ut av skolen og ha hjemmeskole,dette fordi jeg ikke har vaksinert meg og er i risikogruppen med to alvorlige sykdommer..Om jeg skulle få denne pesten,så vil det bli russisk rulett-jeg er gørr syk ved en vanlig ordinær forkjølelse..

Emigrer fra landet, Norge er et molboland,de er langt etter europa innen det meste...

Anonym sa...

En teskje tran gjør underverker. Hjelper mot det meste, ikke minst sytingen fra utskjemte nordmenn. Hvis vi tar det litt med ro, og ikke belaster helsevesenet med all masingen og sytingen, kunne flere av de som virkelig har behov få den beste hjelp.

Anonym sa...

ABORT og homofil-ekteskap

Anders sa...

Som du sier så er det jo et forsvinnende lite tallmateriale å bygge noen statistikk på, selv om hvert dødsfall er ett for mye. Hvis man skal spekulere i årsaker til en ev. forskjell mellom Norge og andre europeiske land, så er det jo allikevel en del å se på.

Feks. så er nordmenn verdens mest bereiste folk. Det kan jo ha noe med saken å gjøre. På den annen side er vi jo kjent for å være "huleboere", og er dermed ikke like utsatt for store folkemengder og sammenkomster som feks. spanjolene. Ellers så er det et faktum at norske medier, i motsetning til mediene i de fleste andre land, har hausset stemningen opp til et latterpunkt. Hvis det har ført til at folk ikke har tatt influensafaren seriøst, så kan jo det feks. forklare hvorfor ev. altfor mange nordmenn venter for lenge med å oppsøke lege.

Og bortsett fra massehysteriet i tabloidavisene, så har det vært forsvinnende lite praktisk offentlig informasjon annet enn at man skal holde seg hjemme, ikke stille opp på legevakten, men ringe dersom tilstanden blir alvorlig. Og hvis det er den vanlige behandlingen man får når man ringer legevakten, som feks. en halvarrogant sykepleier som overprøver tilstanden din, så kan det selvsagt også forklare hvorfor folk ev. ikke får startet behandling på et tidlig nok tidspunkt. Senest i sommer var jeg på en dansk legevakt, og ble positivt overrasket over hvor god behandling jeg fikk for en skade som ikke kan sies å være veldig alvorlig - altså ikke spesielt den medisinske behandlingen, men den menneskelige. Vi nordmenn er neimen ikke bortskjemte der.

Jeg er selv i risikogruppen (astma), men har ikke fått så mye som en lapp i posten om hvordan jeg skal forholde meg, hvor og når jeg kan få vaksinen etc. Når jeg ringer mitt legekontor så får jeg beskjed om at de har gått tom for vaksine, og foreslår bare at jeg skal "prøve igjen neste uke". Allikevel så vet jeg at de allerede har vaksinert folk utenfor risikogruppen... Hva er egentlig rutinen her? Finnes det ikke noen oppfølging og prosedyrer? Må vi forholde oss til "tulle-aviser" i et forsøk på å sile ut objektiv informasjon fra myndighetene?

Og til sist så er det jo slik at svenskene og danskene av en eller annen grunn alltid er bedre enn oss på det meste. Når det åpenbart ikke er penger det står på, så handler det kanskje heller om kompetansen hos de som styrer og steller...!

Anonym sa...

At Norge ligger på topp med hensyn til smittede og døde er nok en tilfeldighet. Viss vi sammenlikner oss med Sverige, så har vi i Norge samme geografiske beliggenhet som Sverige og med samme høst og vinterklima. Vi har samme helse/ sykehussystem,skole, barnehage, kollektiv transport er mer utbygget i Sverige enn her,de reiser like mye som oss. Jeg ser ikke noen forskjell på Norge og Sverige som forklarer hvorfor Norge topper statistikken.Kanskje det jevner seg ut etter en måned eller to...den som lever får se.

Anonym sa...

Har selv gått med hoste i over 2mnd. Hoster opp gult seigt slim, og har det samme rennende fra nesen. Har vært hos legen et par ganger, men får bare beskjed om at det bare er et eller flere virus og ingenting å gjøre med. Tror ikke dette er svineinfluensa, da jeg verken har / har hatt feber eller føler meg spesielt syk ellers. Likevel er jeg litt bekymret for å få svineinfluensa på toppen av dette. Har jo allerede pusteproblemer til tider og har rimelig kraftige hosteanfall som både får meg til å spy og føle meg svimmel.

Anonym sa...

vil tro mange land ikke sjekker om dødsfallene er pga svineinnfluensa på samme måte som norge.
trond r

Anonym sa...

Unnskyld meg, du burde seriøst bytte lege.Når du går 2 mnd med hoste og farget oppspytt,ja da er det IKKE normalt! Enten bronkitt eller lungebetennelse! Man trenger ikke feber for å ha det-.Et klassisk eksempel på helse norge og ola dunk som ikke slår i bordet. Folk godtar for mye!

Prometheus sa...

"
Anonym sa...
Mulig at menneskene i risikogruppene i andre land allerede er døde av andre sykdommer....
"

Enig der.

Anonym sa...

Det er fordi risikogruppene i andre land allerede er vaksinert mot lungebetennelse. Her i Norge er det bare de minste barna som nettopp er kommet inn under programmet for Pneumekokk vaksinen, og eldre mennesker over 60 år som er det så langt. De fleste som døde av spanskesyken og senere Hong Kong døde av bakteriell lungebetennelse.. så det er faktisk det vi alle skulle ha tatt vaksine for.
Se http://www.youtube.com/watch?v=OovyABosQiw

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=VjphTNaI4tE&

http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf

bare les..... og se/hør!!!

Anonym sa...

Kan si at her i Finland så har dem gitt oss grundig informasjon fra første dagen det var snakk om svineinfluensa!Her i Finland er der leger tilgjenlige 24 timer,ingen egenmelding uten lege.Alle må inn til lege for å få konstantert om det er svineinfluensa men har.Alle sykehus har egne avdelinger stående klar til kriser!Allerde den dagen det ble snakk om svineflunse her så ble det eget program for svinebønder om hva som måtte gjøres.Norge overbetalte vaksiner for dem trodde da at dem skulle få det først,men ser her har dem fått vaksinert alle i risikogruppen.Nei Norge har drittdårlig helsetilbud i forhold til Finland,her får me hjelp på timen når det er noe.Så alle som sitter å skrøyder av Norge bør prøve helsevesen i andre land før dem hyler om gode Norge!!!

Anonym sa...

En annen tanke er at Danmark er et svineland, det er jo stort sett hva vi lever av i Danmark, svineproduksjon. I Norge ser du ikke gris i samme omfang, så kanskje det også var en mulighet. Jeg har selv jobbet med gris, og tror jeg har hatt svineinfluenza den vei.. Vil i hvertfald aldri ta en vaksine, som er utviklet mot H5N1 når svineflu er H1N1 - da er det bare å ta unødige virus på seg, desuten kan de ikke garantere for gjennomtestningen, og mener at bivirkningene kan være verre enn å rent faktisk få svineflu.

Anonym sa...

Vi er rett og slett dårlige når det kommer til helsestell også. Folk dør fordi de ikke blir fulgt opp på skikkelig vis. De kommmer antagelig for sent til sykehus med alvorlige syptomer og sykdommen er da inne i en krisefase. Vi vet at det kan gå fort fra alvorligere symptomer melder seg til død. I Norge tar det laang tid før noen får kontakt med lege og enda lengre tid før innleggelse ved alvorligere symptomer. Jeg tror at det er derfor folk dør oftere her enn andre steder.
I andre land jeg har vært i; Sverige, Danmark, Finnland, England, Usa, Hellas og flere, får man legehjelp på øyeblikket -uansett når det skulle være på døgnet - og innleggelse ved sykehus straks,dersom symptomene du har kan utvikle seg i feil retning. Man blir ikke sndt hjem for å se hvordan utviklingen/sykdomsforløpet arter seg. Det gjør man her, med den følge at folk selv må vite om de blir sykere og eventuelt hvor alvorlig det er til enhver tid.

Anonym sa...

Jeg stiller noen spørsmålstegn rundt hvordan Norge har håndtert dette.

1. Vi sender ut informasjon om å vaske hender osv osv.. men allikevel klarer vi ikke å lage rutiner på hvordan vi skal håndtere en situasjon der 25 til 50% av skoleelever blir syke. Dette er svært skuffende.

2. Greit Norge er et av det beste landene til førstehjelp. Men allikevel har vi ikke noen konktrert behandlings metode til å redde de som faktisk blir veldig syke. Dette er både trist og svært irriterende.

3. Og som kjent er Norge alltid vært svake på helsestell eller forebygging. Vi er så dårlige til å være i forkant.. dette gjelder jo ikke bare i helsesektor, men også veier, arbeid, osv osv...
Og på toppen av dette er vi helt udugelig til å få gjennomført vaksinering.

Jeg syns dette er helt forkastelig. Noen som sitter på toppen burdet gå av, som en konsekvens av at de "leker" med våre liv.

Sånn sett er jeg ikke OND, men det skulle kanskje gitt resultater om feks kona til Jens S fikk dette... da ville det kanskje ha blitt fart i sakene.

Anonym sa...

Den store forskjellen er, som flere har påpekt før meg her, at i andre land blir man TATT PÅ ALVOR hvis man har symptomer på svineinfluensa - eller noe annet alvorlig for den sags skyld. Man blir raskt undersøkt av lege og testet, og hvis sykdomsforløpet forverrer seg blir man raskt lagt inn på sykehus. Dette er min erfaring fra Spania og Portugal - land som ikke kan sammenliknes med Norge idet hele tatt når det gjelder nasjonal økonomi. Men de som sitter og bestemmer i politikk og helsevesen har kanskje aldri bodd i noe annet land enn Norge...?

Anonym sa...

Svenskene har reddet flere liv fordi de bruker kunstig lunge på alvorlig sjuke. Det gjør ikke Norge. Det er ikke nok kvalifisert helsepersonell til at de kan bruke kunstig lunge-behandling her.

Dernest: vaksinasjonssystemet her ble rammet av det klassiske problemet: tungrodd byråkrati og regler som ikke henger i hop,- dermed tar alt lang tid.

Datteren min forteller om medelever som er vaksinerte nå..og de er ikke i risikogruppen,- det har de selv fortalt. De har gjerne en forelder i den gruppen,eller en forelder som jobber i helsevesenet, og det er ikke lett for fastleger å avslå vaksine til resten av familien på forespørsel ,- alle er jo deres pasienter.

Jeg er i risikogruppe (astma) og er ennå ikke vaksinert. Man skal være grei og la andre få først, pga få vaksinedoser og fordi man regner med at mange trenger det mer, f.eks gravide og små barn med astma, og så hører man om sniking? Jeg blir litt overgitt.

Anonym sa...

T-A-M-I-F-L-U

Anonym sa...

Oj, som jeg gleder meg til våren...
Slippe å høre om influensa, vaksine og konspirasjonsteorier hver eneste dag...

Anonym sa...

I Danmark har vi haft en fast procedure - har du influenzasymptomer, SÅ HOLDER MAN SIG HJEMME, og kontakter sin fastlæge, som kommer ut til dig og tar prøver for at sjekke om det er svineinfluenza. Vi møter IKKE opp hos fastlæge og lægevakt, hvor der kan sitte andre personer med andre alvorlige sykdommer som vi kan risikere att smitte! Det kan være èn årsak. Dessuten herjede en fæl influenza Danmark siste jul, hvor lægerne aldrig før hadde hadde set så mange med influenza ende opp med lungebetennelse - måske de fleste danskere allerede har hatt èn eller annen form for influenza, der ligner på denne svineinfluenzaen, og derfor er mere immune? Men det er jo bare gætterier - det kan være bølgen slår inn her også, bare litt senere...

Anonym sa...

Er ikke rart at folk dør når man ikke får den hjelpen man skal! Min far hadde mest sannsynlig svineinfluensa, men fikk verken komme ned på legekontoret å bli testet og antibiotika var forbeholdt de eldre! Han fikk beskjed om å ta kontakt om han fikk symptomer som pustebesvær ol.

Lise - Borgerrettighetspartiet (BRP) sa...

Grunnen til at folk vil bli alvorlige syke og kanskje dø av vaksinen og ikke selve influensaen som WHO og Folkehelseinstituttet påstår! Influensahysteriet som Folkehelseinstituttet har skapt er for å få folk til å ta vaksinen og etter oppfordring fra WHO og den øverste verdens/makt eliten!

Når du har sett videoene under, vil du da som gravid og foreldre la dine ufødt/fødte barn ta GlaxoSmithKlines svært helseskadelige vaksine?

http://www.youtube.com/v/y3XlJB7J5-o&hl=en&fs=1&/%22%20type=/%22application/x-shockwave-flash/%22%20allowscriptaccess=/%22always/%22%20allowfullscreen=/%22true/%22%20width=/%22560/%22%20height=/%22340/%22%3E%3C/embed%3E%3C/object%3E

http://www.youtube.com/v/EHzo3dDo2ow&hl=en&fs=1&/%22%20type=/%22application/x-shockwave-flash/%22%20allowscriptaccess=/%22always/%22%20allowfullscreen=/%22true/%22%20width=/%22425/%22%20height=/%22344/%22%3E%3C/embed%3E%3C/object%3E


http://www.youtube.com/v/IDFwEqgQ1qk&hl=en&fs=1&/%22%20type=/%22application/x-shockwave-flash/%22%20allowscriptaccess=/%22always/%22%20allowfullscreen=/%22true/%22%20width=/%22425/%22%20height=/%22344/%22%3E%3C/embed%3E%3C/object%3E


http://www.myfoxdc.com/dpp/health/101309_woman_disabled_by_flu_shot_reaction_dystonia

http://www.myfoxdc.com/dpp/health/dpg_Swine_Flu_Shot_Tracking_Side_Effects_mb_20090927_3731652

http://www.myfoxdc.com/dpp/health/dpg_Swine_Flu_Shot_Tracking_Side_Effects_mb_20090927_3731652

Lise Tollefsen Slembe
Leder for Borgerrettighetspartiet (BRP)
og HULK org.
http://www.hulk.no

Anonym sa...

Årsak til at det er flere döde i Norge!

1. mutasjon - ikke trolig
burde värt oppdaget flere mutasjoner rundt i verden enn i bare lille Norge

2. större spredning blant svin - ikke trolig
Sverige har minst like stor andel svin som Norge relativ befolkningsmengde

3. flere er smittet - trolig
flere er smittet og derigjennom dör flere.
Problemstillingen blir da hvorfor har Norge blitt rammet hardere enn f.eks Sverige i antall smittede?
Dette kan ha sammenheng med at Norge har en langt stäörre grad av forretningssamarbeid og näre relasjoner med Storbritania hvor smittenivåene var på et höyt nivå allerede i sommer.

Kun ment som en hypotese

Nils Petter

Anonym sa...

Svenskene har bedre psykisk helse enn oss normenn. Svenskene tjener mindre enn oss, men har større kjøpekraft enn normenn. Store deler av den norske befolkning lever i fattigdom. Alt er så dyrt i Norge, de har ikke råd til et sosialt liv, må spise usunt og blir derav fete og triste mennesker. Så er den relative fattigdom stor, for mange i Norge lever i stor luksus. Folk som jobber irriterer seg over all innvandringen. Her kommer personer som stjeler landets goder, gjør kriminelle ting og slipper straffer. Regjering maner til måtehold, men unner seg selv goder som andre bare kan drømme om. Vi er redde for framtiden, man ser nymoralisme, og enda værre Islam bre om seg i Europa og i lille Norge med få etniske normenn kan man begynne å ane verdens undergang. Kort og godt; et Norge i forfall og derav høyt potensiale for dårlig psykisk helse og sykdommer.

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .