Jeg ville stemt dette partiet i dag:

La folk få kle seg som de vil

søndag 6. juni 2010

Mange har i det siste kommet med sterke utfall mot bruk av hijab i det offentlige rom. Det er ganske tåpelig.

Hvor skal grensen gå om man først begynner å fortelle sine medborgere hva de kan ha på seg?

Og debatten endres ikke av at man snakker om barn. Om folk vil at barna sine skal gå rundt med hijab, kan ingen hindre dem i det. Oppdragelse er familiens sak, ikke statens.

Selv synes jeg at lisseslips er utrolig stygt, det signaliserer ofte lav sosial status, alkoholisme og dårlig musikksmak.

Ønsker jeg å forby bruk av lisseslips?

Nei, fordi jeg ikke har noen rett til å fortelle andre hva de skal ha på seg.

Hva mener du?

Mer: VG, VG,



Labels:

20 kommentarer:

Anonym sa...

Er det greit å gå naken på skolen? Selvfølgelig må offentligheten sette grenser for hva som er akseptabelt.

Et barn har ikke valgt sin religion, det er ikke i stand til dette. En jente på 10 år gjør som foreldrene ber om. Det er ikke hennes tolking av Koranen som gjør hijab til akseptabelt, det er det at venner og foreldre mener det er slik det skal være.

Jeg mener all religion burde forbys lært til mennesker under 18 år. Inntil man har utviklet seg mentalt er det håpløst å ta stilling til etiske og moralske spørsmål som de som religion krever av deg. Tidlig undervisning i religion er ikke annet enn indoktrinering på lignende måte som Hitler ungdom.

Anonym sa...

"Og debatten endres ikke av at man snakker om barn. Om folk vil at barna sine skal gå rundt med hijab, kan ingen hindre dem i det."
Jo, på samme måte som man ikke får lov til og gå rundt med pirat drakt på skolen så bør hijab ikke være lov, hva de gjør utenfor skolen/i sitt private hjem kan de selv bestemme.

Anonym sa...

Jeg er helt enig.

La folk få kle seg som de vil, ikke som foreldrene vil at barna skal kle seg

Anonym sa...

Såå hvis jeg vil kle meg i KKK klaer så er det greit synes du???

Anonym sa...

"-lisseslips er utrolig stygt, det signaliserer ofte lav sosial status, alkoholisme og dårlig musikksmak."

Du verden for en setning!!! Hvor i all verden har du det fra??? Det er pinadø det dummeste jeg noensinne har hørt, og hva har det å gjøre i sammenligning med hijab???

La ungene få lov til å være unger, og når de blir gamle nok så må de få bestemme selv. Hvis foreldrene på død å pine skal holde ungene nede slik at de kan tvangsgifte dem bort når de blir gamle nok, ja da bør de komme seg tilbake til hjemlandet sitt. Da har de ingenting her å gjøre. Hijab blir brukt for at ikke de skal tiltrekke seg menns oppmerksomhet. Det kan kun være en grunn til det. Og det er at da kan foreldrene bestemme hvem de skal omgås med og hvem de skal gifte seg med.

Herregud, våkn opp!!

Anonym sa...

Hvordan muslimenene kler seg i gettoene sine, driter jeg i.Samme som jeg driter i at de banker kjerring og unger fordi det står i Koranen.
De har ingenting her å gjøre uansett.
De blir ALDRI integrert, av den enkle grunn at de ikke vil det.
Hvis de er så forfulgte, hvorfor reiser de da tilbake på 3mnd. "sommerferie" er ikke det farlig da?

Anonym sa...

Vi hørte jo noen år tilbake at muslimene vil bli mere "Norske" når 2 og 3 generasjonen vokste opp.

Kan vel ikke si meg at jeg ser det i samfunnet vårt.
Vi må nå snart ta tak i dette, og få STOPP på all denne innvandringen.

Man ser signalene i Oslo og Drammen allerede.. ikke bra for Norge dette her.

De vil rett å slett ikke bli "Norske" i Norge.

Filosofius sa...

Du går i samme logiske fella som SV og deler av Ap gjør. Dere evner ikke å se at slike plagg overhodet ikke er frivilige plagg. Barn vil aller heslt være lik de andre barna. Det at vi nå ser en økning i bruk av disse plaggene, mens debatten raser er enda et bevis på at enkelte muslimske menn ikke skyr noen midler for å kontrollere sine kvinner (og barn). Det er disse menn og deres forskurdde ideer om kvinners seksualitet og identitet som er det egentlige problemet. En annet viktig faktum er at dersom dere møter intolerante holdninger og kulturer/tradisjoner velkommen fordi dere på død og liv skal være så tolerante, så er det intoleranse dere får. Ironisk? Ja.

Anonym sa...

Kjære blogger .
Du har dessverre ingen peiling om den kvalmende og kvinne nedverdige plaggene hijab,niqab, burka.... og det islamske signaler bæres i .
For det første, er svært skremende og skamløse at islam og muslimer betegner en jente helt ned til 5-6 alderen som et klar sexobjekt,derfor de vil dekke jenter bak steinalder fenomene hijab.
for det andre, Muslimer som ble totalt hjernedød av islamske lær ,derfor nesten alt deres oppførsel og uttalelser kommer direkte fra deres under navle nærmere bestemt deres kjønnsorgan.
For det tredje, de jævla plaggene er ikke BARE et hårdekende plagg , men et symbolflagg og målstok for å måle islams innflyttelse og makt i et vestlig nasjon og itillegg toleranse og aksept av islams ondeskapsfulle sprening veier i et kristen land .
Den barbar islam / koran og dets lær har forskjellige umenneskelige taktikker for å nå sin mål som er å dominere verden ifølge tortur og terror boken koran.
Islam 2 viktigste våpen er:
1- Ubegrenset løgn ( TAQIYA ).
2- Skape frykt og redsel hos folk ( ROUB ), ifølge krim boken koran .
Vi i vesten har bare litt tid igjen å berge vår sivilisasjon, ytringsfrihet , likstilling, menneskerettigheter , osv . og ikke minst vårt fremtidige genrasjoner, av den bestialsk og kriminell ideologien islam .
Islam og all tilbehør BØR total forbys NÅ før det ble forseint .

Anonym sa...

Jeg bruker hijab, started da jeg var 12 eller 13! det var mitt valg, og jjeg kunne tenkte gjennom det godt før jeg tok valget, jeg syntes vi får bruke som vi vil! :)

Anonym sa...

Hva med en Naziuniform med et hakekorsbind på armen? Hvis alle kan kle seg som de vil, hvorfor ikke? Som du skriver "Hvor skal grensen gå om man først begynner å fortelle sine medborgere hva de kan ha på seg?" Hvis vi ikke skal ha noen grenser, da vil vi kanskje i framtiden se ting vi helst ikke vil, men frihet betyr vel da frihet for alle.

Anonym sa...

Bloggeier har et håpløst utgangspunkt. Hadde enda dette kun handlet om å kle seg som man vil. Dette handler om noe uendelig mye mer.
For det første så er bakgrunnen for at kvinner skal gå med hijab at de skal dekke seg til for ikke å friste menn. Dermed snakker vi om et plagg som pr definisjon er kvinneundertrykkende.
For det andre så er det å bruke hijab langt fra frivillig i altfor mange tilfeller. Det handler om sosialt press fra sin egen gruppe, der de som ikke går med hijab blir anklaget for ikke å være ærbare. Og det kan være press fra egne foreldre.

Hilsen Ronald

Anonym sa...

Det er vel slik som dette SV-ikerne vil ha det:
http://no.wikipedia.org/wiki/Roseng%C3%A5rd_%28Malm%C3%B6%29
Bortsett fra at i Norge blir det mye mer synlig, for vi er bare halve befolkningen av Sverige.
Er det ingen som ser en grense for hvor mange som kan komme hit?
Sosialbudgettet sprekker snart med titalls. mrd.
samtidig som det snakkes om at folk ikke kan få adekvat behandling på sykehusene "det blir for dyrt"!
Hva skal prioriteres?
Flyktninger som reiser hjem på 3 mnd. sommerferie eller mennesker på sykehus?

Mathias sa...

LA UNGENE GÅ I SKOLEUNIFORM SÅ SLIPPER VI DENNE DEBATTEN.

Anonym sa...

Endelig en blogger som ikke er rasistisk! Om en same går med sin samelue (eller hva det kalles), Om en nonne går på gaten iført nonneklær er det ingen som reagerer. Det fordi at det er det vi har vært vant til i Norge over lengre tid. Forstår ikke hva som er feil med hijab, det er en del av en kultur.
Jeg er ikke for omskjæring, undertrykkelse, banking av koner. For en som følger Islam og tolker dens etiske regler rett er verdens godeste person. Så om det ikke er sånn kalles det FEILTOLKNING, samt det finnes i stor grad i kristendommen!
Nei, jeg er ikke muslim, heller ikke kristen. Jeg leter rett og slett etter en religion og noe å tro på, det er det som gjør oss forskjellig fra dyr.
Hele slekta mi er kristen, man blir tvunget til de levereglene og tradisjonene som barn. Har jeg valgt religionen? Nei, jeg var døpt i kirken, hadde kristelig konfirmasjon, for sånn skulle det være eller så ble jeg kalt rebell, vanskelig og la skam på familien. Straks jeg ble myndig meldte jeg meg ut av kirken, fordi jeg hadde ikke den troen.
En hijab støter ikke folk på gaten. Et hakekors, halvnakne kvinner, fordomsfulle folk gjør det.
Ikke misforstå, for jeg har stor respekt for alle religioner, derfor vil jeg ikke for eksempel konvertere før jeg blir 110% overbevist at det er min vei å gå. En nonne er like tildekket som en muslim med hijab, tenk over det. Der fikk jeg endelig blåst fra meg!

Anonym sa...

Men en nonne bestemmer vel selv om hun vil ha nonnedrakten eller ikke. Jeg har ikke sett noen i nonnedrakt som er 5 eller 6 år, har du? Det er det saken handler om, at de blir tvunget som barn til dette.

Anonym sa...

Religion är en syrgastub för de svaga!
Jag gör som George Carlin och ber till joe pesci.

Anonym sa...

@6. juni 2010 17.57


Det som skiller oss fra dyr er det at vi kan forstå. Har du vurdert det å ikke ha en tro?

Anonym sa...

En hijab støter ikke folk på gaten? Ganske trangsynt å si det. En halvnaken kvinne eller mann støter meg ikke. En nonne i habitt støter meg fordi dette er en drakt som symboliserer undertrykking på lik måte som hijab. Et hakekors støter meg heller ikke fordi det er et gammelt egyptisk symbol på sol og liv. Kombinert med rasistiske holdninger og vold støter det meg, men symbolet støter meg ikke. Fordomsfulle folk støter meg, men dessverre kan man ikke si at man er fri for fordommer. Einstein sa: "Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen." Så lenge man tvinges til å bruke hijab eller andre religiøse symboler før man selv er gammel nok til å bestemme om dette er noe man virkelig vil her i livet, er man forgiftet med fordommer. Graden og vinklingen av disse fordommene er hva som avgjør om vi regnes som gode eller dårlige mennesker. Bare ta to av forrige århundres store humanitarianere: Gandhi og Mor Teresa. Gandhi var en rasist av dimensjoner og hatet alle andre enn indere, men undertrykket dette for å få hjelp til å utrydde engelsk undertrykkelse av India. Og Mor Teresa var en sadist. Hennes "siste hjem for syke" ble aldri pusset opp, aldri modernisert, aldri tillatt for familiemedlemmer av de syke og døende. Når du først kom innenfor veggene måtte du dele bad med 200 andre, maten var ikke næringsrik nok til å holde liv i en rotte, og aldri hjalp hun noen av pasientene med noe. Pasientene måtte hjelpe hverandre. Hun reiste rundt og samlet inn penger, men de ble aldri brukt til å gjøre det bedre for pasientene.

Fordommer har vi alle som sagt. Min største fordom er religion. Jeg hater religion. ALL religion. Hvordan kan noen tro at et vesen som har all makt i universet og all viten i universet bryr seg om oss. Vi er skadedyr, og det er alt vi er. I min mening er den eneste loven som gjelder Kardemommeby-loven: Ikke gjør noe for å skade andre, vær snill og grei, og forøvrig kan du gjøre som du selv vil. Som Nemi har illustrert er det store feil i denne loven også, men den er grunnleggende riktig.

Anonym sa...

"Hvis foreldrene på død å pine skal holde ungene nede slik at de kan tvangsgifte dem bort når de blir gamle nok, ja da bør de komme seg tilbake til hjemlandet sitt. " Hva faen? Jeg bruker hijab selv. Jeg er langt i fra at jeg skal bli tvangsgiftet. Det kommer ann på hvor i verden du kommer fra. Det er mer snakk om kultur. Hva faen feiler deg når du sier sånt?! Jeg bruker det fordi det er en del av min tro. Jeg blir langt ifra undertrykkt, eller at jeg skal gifte meg når jeg er 16 år. :@

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .