Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Utlendinger biter ikke!

mandag 28. juni 2010

Det er trist å lese at folk med utenlandsk navn har problemer med å finne seg relevante jobber nettopp fordi de har utenlandske navn (VG).

Jeg tror en del nordmenn trenger å skjerpe seg litt og forstå at folk kan faktisk være gode arbeidstagere selv om de ikke er født og/eller utdannet i Norge eller fordi de har et litt annerledes navn.

For min del synes jeg det er en berikelse å omgås folk fra ulike bakgrunner og kulturer. De biter ikke! Og lunsjpausene blir litt mer interessante når ikke alle bare sitter og prater om været og spiser brunost hver dag.

Gjør deg selv og alle en tjeneste - ansett en "etnisk" person.



Labels:

18 kommentarer:

Anonym sa...

WOW :o)

Anonym sa...

Denne personen er en lat mann som såvidt har vært på forelesninger på HiO, snakker utrolig dårlig norsk og er elendig skriftlig. Og så skal han stå fram i avisa og syte? Jeg vil ha skatteppenga mine tilbake og sparker gjerne ut alle late utlendinger ut av norge.

Hvis alle levde i bushen og jeg jeg måtte hogge ved til vinteren mens han har sovi og ikke gjort en dritt. Da blir det bikkjekald til vinteren. Hvorfor skal jeg dele 50% av veden min med denne unnaslunteren? Er man steike dum og lat kan man fryse hjel for min del.

Anonym sa...

Din brunosthatende idiot!

Men konkret: Får man da ansette samer, for å oppfylle dine våte, naive drømmer under solen?

Det du egentlig skriver, er at alt er bedre enn Norges menn og kvinner. Du formelig fråder etter berikelsen. En berikelse som viser seg å inneha litt andre sider enn det du kommer med her verden over. Hvordan går det med denne berikelsen din i Europa?

Har du sett ghettoer, ikke vestlige mennesker som ikke aner hvordan de skal oppføre seg? Hørt om hvor voldtektsmenn stammer fra? Fått med deg kriminalstatistikk? Fått med deg at enkelte skoler er snart uten nordmenn? Og du skriker fortsatt om berikelsen til dine lunchpauser? Flytt til et arabisk land da vel. Så håper jeg at du slipper prat om vær og brunost.

Anonym sa...

Anonym sa...: HERREGUD FOR EN JÆVLA IDIOT.... kom deg LITT mer ut av bygda di, les LITT mindre avisen: så kanskje det er håp for deg og.

Men for all del: om man INSISTERER på at VG og Dagbladet skal diktere verdensbildet ditt, syntes jeg du skal gi faen i å diskutere: Har DU sett gettoer? Kjenner du i det hele tatt NOEN av disse menneskene du liker å legge på "kriminalstatistikken"? Vet du i det hele tatt hva du prater om? Klarer du i det hele tatt å sette deg inn i LITT sammensatte problemstillinger: eller er det så jævla behagelig med en svart/hvit virkelighet? Jeg bor faktisk i denne "Gettoen" din, forholder meg til omtrent 100 forskjellige nasjonaliteter daglig, og veit du hva? Jeg vil heller ha 2000 Ahmader, Alier eller Singher, enn EN sånn inngrodd, uvitende, fordommsfull tulling som deg. DU gjør meg jævla skamfull av å være etnisk norsk!

Anonym sa...

Fack deg jævel! gå å lukk opp kista til morra di og pul hene din RASIST!

Anonym sa...

dere, slapp av, aa banne aa kalle andre rasist gjor ikke ting bedre.
greit mange av oss norske er fordomsfulle, jeg kan til og med vaere det om jeg har blitt brent paa noe en gang. men det vil ikke si jeg legger alle under en naal heller ( vet det var noe feil me det ordtaket)
Slik som norge er blitt idag. Det er til aa skamme seg over.
Om du sier at utlendinger skal reise en viss plass vet du at du til og med da mener svensker og dansker og finske ogsaa? de er jo innvandrere de, de er jo ikke fra norge.

Jeg gaar faktisk paa sosialen, og nav trygd, jeg er 100% norsk. har ikke utdannelse, bortsett fra 1 aar paa vgs. fordi jeg har adhd, og fikk sinnsykt daarli oppfolgning av NORSKE leger, og NORSKE laerere, den eneste som faktisk var flink i d hele tatt, var min iranske psykolog.

innvandrere er like gode som det norske folk. noen sier at innvandrere er kriminelle, ja greit noen er det, men ikke alle. om en norsk gjor samme kriminelle handling som en innvandrer saa faar han norske lavere straff. er det rett? de sier ogsaa at ett stort % av befolkninga som er kriminell er innvandrere. det tror jeg ingenting paa, alle de jeg vet om som har sittet i fengsel (fra mine hjembyer) har vaert norsk.. aa da har nesten 75% av befolkninga vaert innvandrere.

altsaa min mening her.
aapne opp oyene deres, vaer litt aapen paa hva som faktisk skjer rundt dere. Innvandrerer er faktisk ikke saa ille som dere skal ha det til.

(beklager saa mye med skrivefeil, og ae, oe og aa, dataen min er amerikansk, og jeg har dysleksi) ciao, cyah in hell ;)

Anonym sa...

Det er da vel mange med norsk navn som har problemer med å få seg jobb, desverre for dem kan ikke de bitche i media og rope rasisme. Er lei av innvandrere som klager og roper rasisme hver gang de ikke får det som de vil.

Anonym sa...

Som mange nordmenn, så er mange innvandrere veldig greie, men så er det en del som ikke er det. Det er de vi hører om, og det er de vi bli redd. Og fra en jentes ståsted så velger jeg å heller være litt "rasistisk"(unngå enkelte grupper innvandrere) enn å sette meg i fare for å bli voldtatt eller oppleve andre ubehagligheter.

Jeg jobbet en gang på et sykehjem hvor veldig mange ansatte var av utenlandsk opprinnelse, mye fra forskjellige land i Afrika. Det var ingen berikelse. Det ble sjelden snakk om annet enn været pga dårlige språkkunnskaper. Og brunost må man få lov til å spise hvis man vil det. Eller skal du diskriminere alle som liker brunost?

Nei, utlendinger biter ikke. Men det er ganske skremmende når man smiler, av ren høfliget, til noen og de tolker det som at de kan stoppe deg og mase om at du må drikke kaffe med dem. Du sier nei. De fortsetter å mase, til slutt gir du et falskt nummer og tror du kan gå. Hva skjer? Jo, du "får" en klem (for noen så er klemmer noe svært personlig). Hvordan vet du at han ikke har en kniv? Hvordan vet du at han ikke skal dra deg bak en busk? Hvordan vet du at han bare er snill og grei?

Anonym sa...

Enig! ER SÅ DRITT LEI AV FOLK SOM IKKE LIKER UTLENDINgER!!

Anonym sa...

Det er sikkert ikke lett for en utlending/innvandrer å få jobb.
Likevel en del av VGs artikkel er reint sprøyt - "Norge trenger 5000-6000 ingeniører og han får ikke jobb".
Jeg finner ikke kilden for dette fra ssb. De siste 2 årene har det vært overskudd på ingeniører, jeg har med 25 års erfaring vært ledig siste 9 mnd.

Anonym sa...

Vel, selv er jeg født og oppvokst i Norge men jeg kan likevel forstå at utlendinger (inklusive svensker ;-) ) kan føle seg mindre verdsatt enn oss "innfødte" nordmenn. Selv husker jeg fra studietidene ved NTNU/NTH for over 16 år siden at den flinkeste eleven blandt oss var en svært dyktig iraner. ALLE i Sivilingeniør-kullet fikk jobbtilbud før de var ferdig med siste året eller senest noen måneder etter ferdig studie. Unntaket var den flinkeste blant oss, iraneren som snakket perfekt norsk forøvrig. Han sendte over 200 gode søknader uten å bli invitert til intervju engang. Han tok enda en ny sivilingeniørgrad etter dette (på et attraktiv fagområde) men heller da fikk han ingen jobb etter flere hundre søknader inntil et firma endelig tok ham inn. Sjefen for dette høyteknologselskapet var iraner selv ;-) !! Dette firmaet (som laget kunstige proteser basert på avansert 3D-teknologi og materialteknologi) mottok senere en gjev EU-pris for beste teknologiske innovasjonsprodukt. Vår iraner var opphavsmann bak denne oppfinnelsen.

DETTE viser hvor urettferdig det fortsatt kan være for utlendinger (enten pga navn, hudfarge, religion eller en masse andre FORDOMMER). Håper mine barn vil vokse opp i en stadig mer internasjonalt Norge & verden hvor man respekterer hverandre først og fremst for å være mennesker fra den samme planeten og ikke adskilles fra hverandre pga idiotiske fordommer!! Og glem forøvrig ikke at de fleste nordmenn bor faktisk i USA, og de fleste her stammer fra utvandrere som lette etter bedre levekår i sin tid i vanskelige tider (som heldigvis for oss er (midlertidig) over).. Nei, la oss få EN JORD for ET MENNESKEHET, og leve i fred og harmoni med hverandre, til berikelse for oss alle :-) !

Anonym sa...

Vi nordman burde ikke så jævla fordomsfullmot utelendiner:) på grunn av navnet eller hudfarge.vi må huske at vi selv har vært flyktninger og asylsøker i 2.verdenskrig.
Flyktet til usa,england, sverige osv.

Anonym sa...

Språk språk språk. Om du snakker gebrokkent, evt ikke har selvironi til dine middelmådige språkferdigheter og kun viser til et norskkurs som missvisende sier at du snakker "flytende" så er svaret på hvorfor du ikke får jobb, nettopp språk!

Kommunikasjon ansatte imellom er det viktigste i en bedrift. Og jeg ville også tenkt meg mange ganger om før jeg ansatte noen som man med en gang merker snakker dårlig norsk.

Møkklei av omkvedet at det kun er navn/utseende som gjør at man ikke får jobben man søker på om man er ikke-vestlig innvandrer. Våkn opp og "smell the coffee"

Anonym sa...

ingen som tør ansete mørkhudede, eter deres barabariske fremferd, de har ødelagt for seg selv,de kan dra hjem, norge er for normenn ikke for utlendinger, det vises seg at de ikke kan leve op til de norske lover å verdier
get the fuck out

Anonym sa...

De som eventuelt leste min artikkel over fra 2 juli om Iraneren som ikke fikk jobb til tross for 2 sivilingenioer-grader og som snakket perfekt norsk vil nok skjoenne at det ikke trenger vaere spraak eller hudfarge som kan foere til forskjellsbehandling (ja, denne iraneren var jo like hvit i huden som oss nordmenn) og han var heller ikke muslim. NEI, FORDOMMER trenger ingen logikk og kan ramme hardt og urettferdig. Haaper mine barn kan oppleve en bedre Norge enn dette i fremtiden..
Mvh, en forarget innfoedt Nordmann (bruker ikke norske tegn da jeg skriver fra ferie i utlandet) ;-)

Anonym sa...

Hvor har VG det fra at vi mangler ingeniører?? Dette er jo reneste propaganda. Dette finnes ingen tall på. Er vi på 30 tallet før en ny Hitler vokser frem?

Ser for meg en bra oppslutning av islamistiske terrorister som voldtar og spiller fotball med hodene til foreldrene våre! (tatt fra historien.....)

Det er lenge siden nordmenn kuttet ballene av folk og puttet de i munnen til avhogde hoder og stilte de ut på påler (vi har aldri gjort det når jeg tenker meg om). MEn det gjør de i disse landene. Mange er i tjukkeste middelalderen.

Jeg har selv jobbet på steder med overvekt av innvandrere. De er skikkelig rasister hele jævla hurven! De prater jo bare om å drepe moren til folk og voldta. Nei, trangsynte sosialister. La meg spise brunost og prate om været. Hvis de kvasi feministisk sosialistene ønsker spenning lik misjonærene i sin tid, trenger de ikke ødelegge landet vårt i samme slengen! Ryk og reis heller ned til stein uren. Det er folkene der som har skapt landet sitt sånn som det er. DET SIER NOE OM HVORDAN GHETTOEN ER I OSLO.

Feige nordmenn går ikke der vi vil lenger. Mørke steder, parker, områder og gater UNNGÅS!

----Hvorfor?-----

Anonym sa...

Jeg er en utlending og ingeniør.
Du må forstå at vår mye vanskeligere enn oss til deg. Jeg snakker fem språk, og noen ganger vet ikke fra hvilket språk jeg drømmer, våkner, jeg arbeider, så holder jeg elsker ...
Forestill deg hvordan det er når du går et sted på ferie, og det starter en krig (du kommer til å arbeide og deretter etter 100 av konkurransen mistet alt håp)
Forestille seg hva slags 'glass vegger' vi møter, fordi jævla norsk navn (som vi ikke har).
Men folk er gode eller dårlige, og jeg er heldig bare god norsk.

Anonym sa...

skaff dokk et liv... Fritidsproblem til helvete...
fooooolk uansett koss dokk e saa er dokk heilt forferdelige...
Alle kan klare alt vist mann bare vil det selv. Eg kan faa te akk det eg vil og liker ingen her i verden, dokk burde past paa kjeftene! Snakke bare piss uansett! Utlendinger for tilpasse seg samfunnet og snakke mindre.. Alle passer paa seg selv.. Skaff dokk et speil og snakk te dokk selv enn aa skape dokk bak tastaturet...

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .