Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Betaler du din skatt med glede?

tirsdag 23. mars 2010

Selvangivelsen er ute i disse dager, og de fleste må begynne å regne og telle og finne ut hvor mye de må betale i skatt til den norske stat.

Meningen med å betale skatt er at pengene som samles inn fra folket skal redistribueres og betale for felles goder som politi, helse, veier, togskinner, asylmottak, landbruk og u-hjelp. Slike ting som alle får glede av og burde være takknemlige for, altså.

I disse selvangivende tider kan man tillate seg å sette seg ned og tenke litt på slike ting.

Derfor spør jeg:

Føler du at du får igjen nok i forhold til det du betaler?

Får du smake på den delen av kaka som du betaler for?

Er det norske skattesystemet rettferdig for DEG?

Mer om skatt: VG, VG, TV2



Labels:

23 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,
ja,
og ja =)

Mia sa...

ja, ja delvis men dette vil bli bedre etterhvert, og ja :)
det er ikke andel skatt som betyr noe, men hvor mye jeg sitter igjen med etter skatt.

Anonym sa...

Ja. Jeg har fått gratis sykehjelp, 5 års gratis utdanning på universitet, gratis barne, ungdom og videregående skole. Samtidig har jeg fått et rimelig kollektivtilbud. Ikke vanskelig å betale skatt med glede

Anonym sa...

Ja, ja og JA! Heia Norge og verdens beste velferdsamfunn

Anonym sa...

Jepp, jeg er kjempefornøyd. Gratis helsehjelp, 8 års gratis høyere utdanning, penger til å forske for, veier (skulle ha bedre tog), felles bistand til trengende land, gode velferdsordninger. I år betalte jeg 211 000,- kroner i skatt. Kunne gjerne betalt litt til for alt dette!

Anonym sa...

Jupp, får igjen i bøtter og spann. Bare det å være med på å bygge et samfunn hvor færrest mulig har det vondt er hvert hver eneste skattekrone.
(I tillegg er jeg faktisk møkkafornøyd med skolen sønnen min går på, veien jeg kjører på, tbanen/trikken/bussen jeg tar til jobb, sykelønnsordningen, trygdesystemet, gratis utdanning... og det var bare det jeg kom på i farten :) )

Anonym sa...

Betaler gjerne skatt, har ikke noe problem med det. Det jeg dog har problemer er ulogiske utgifter de påprakker oss, slik som tv-lisensen. Jeg ser aldri på nrk, ønsker ikke å ha nrk, og kunne derfor godt ha tenkt meg å slippe den utgiften.

Hvorfor er km godtgjørelsen så lav, når bensinprisene har steget slik de har gjort? KMgodtgjørelsen sto vel på stedet hvil i 10-15 år, mens bensinprisene ble doblet. Hvorfor ikke fjerne momsen på frukt og grønt, og heller doble momsen på tobakk?

Også skattenivået i Norge er litt høyt. De kunne gjerne ha nedjustert toppskatt satsen, og de kunne gjerne ha gitt deg større fradrag når du sitter med over en million eller mer i gjeld.

Anonym sa...

Til kommentar over:
- Du kan sykle, ta buss eller skaffe el-bil så er ikke bensinprisen noe problem ^^,

- NRK er det mye delte meninger om: jeg personlig mener de har et veldig bra tilbud men synes det er feil at dette blir finansiert gjennom tv-lisent og synes det hadde vært mer riktig om det var betalt gjennom skatteordninger som mange andre fellesgoder. NRK viser veldig mye sport og underholdning samtidig som de sørger for at det blir vist for innnefor nesten alle emner slik at alle får noe de liker.

Ting som jeg ser på/har sett på NRK sammen med mange andre: (er og GRATIS på nett-TV)
Mot i Brøstet, Sopranos, The Wire, Åpen Post, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Først & sist, To trøtte typer, Mad TV, Rocky, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu.

----------
Tilbake til topic:
Ja jeg betaler skatt med glede. Noe uenig hvordan skattepengene blir fordelt men det er derfor jeg selv har meldt meg inn i et politisk parti og jobber for å få min stemme hørt - vi vet jo alle at vi selv vet best hvordan landet skal styres ^^,

Anonym sa...

Hvor har dere studert, siden dere har fått gratis høyere utdanning?

Anonym sa...

Skatte nivået i Norge er høyt (inntekskatt, mva, avgifter i hytt og gevær).
Og så effektivt som samfunnet er blitt, burde vi ikke trenge å jobbe mer enn kanskje et par dager i uken for å fø de som trenger det (deg selv, eldre, barn, virkelig syke osv).
Dvs at du jobber kanskje tre dager i uken for å fø på mer byråkrati/advokater/slubberter/at folk i andre land skal slippe å jobbe osv.
Jeg kunne godt tenke meg å jobbe mindre, men så lenge myndighetene bruker penger som fulle sjømenn går vel ikke det.
Systemet virker så lenge velgerne ikke ser hvor mye de egentlig betaler - og hva de betaler for.
Smoke and mirrors....

Anonym sa...

Har bodd i Sverige i mange år men er tilbake i gamlelandet igjen og vi har det jammen bra her! Inntektsskattenivået i Norge er ikke høyere enn i Sverige og arbeidsgiveravgiften i Norge er 20% enn i Sverige. Nordmenn generelt hevder at vi i Norge betaler så mye mer skatt enn i Sverige men dette er ikke tilfelle. På enkelte varer ja, men sammenlignet med lønnsnivå i respektive land så får jeg minst like mye for lønnen i dag som jeg gjorde da jeg jobbet i Sverige.
Vi har det bra og jeg betaler skatten min med glede når jeg tenker på hva vi får igjen for denne :-)

Anonym sa...

Et vesentlig ord ble glemt i forrige innlegg. ....arbeidsgiveravgiften i Norge er 20 % LAVERE enn i Sverige.

Anonym sa...

Jobber som yrkes sjåfør og hobbyen min er bilkjøring....

Om jeg betaler skatt med glede? NEEEEEI!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Nei, nei og atter nei!

Skulle gjerne betalt 100% skatt hvis alt var gratis, men snakk om å sløse med fellesmidler!!!

Poenget er jo å samle inn penger for å spare på store innkjøp. Men når kun 1 av ti kroner går direkte til innkjøp/tjenester, og man ikke engang utnytter sitt forhandlingspotensiale, men gladelig betaler overpris. Da er jo hele poenget borte, og man blir trist og frustert, og ser etter huller i systemet, som gjør at man kan betale minst mulig skatt. Dessverre er det lite å gjøre for oss vanlige dødelige.

For min egen del; jeg måtte nylig prioritere strømregning(romsdalen), framfor skolebok før en eksamen i min gratis utdanning.(Det var bare et lite hefte, men det er pensum, så det koster 400.-) Jeg håper å ha stått, ved hjelp av internett, men er litt redd for å bruke pc, da jeg har hørt den går på strøm. Strøm som det produseres 100% av norges årsforbruk 5km i luftlinje unna leiligheten min, der jeg har norges dyreste strøm. Tror det blir innenfor frikortgrensa i sommer i protest. Så får vi heller spise denne palmeoljematen, som er så billig av en eller annen grunn. Nei da, men det er fisk i fjorden.

Hva er alle så fornøyde med?

Helsekøene?
Sykehjemskøer?
Veienes køer og aldringssymptomer?
Tannlegeordninga?

Visste du at i f.eks. Spania er fri tannlege enn selvfølge, og likestilt med fri helsehjelp. Har du hatt vondt i tennene noen gang? Vet du hva det vil si å ikke ha 1000 kroner tilgjengelig, bare for å trekke tanna?? Kan du se for deg hvor mye du får gjort på jobben med flere dagers pågående tannverk?? Er det ikke mye bedre for samfunnet hvis du sykemelder deg til lønningsdatoen, da din kredittvurdering ikke tillater forbrukslån?? Er dette en situasjon det er akseptabelt at mennesker kommer i, i verdens tredje rikeste land, samme måned de har betalt 5-10000 i skatt?

Eller kanskje det er vårt fantastiske kollektivtilbud, vår effektive statsadministrasjon eller våre åpne og oppriktige politikere som gjør deg så fornøyd?

Min teori blir at folk ikke vet at de får til minst like mye i andre land, med mange flere innbyggere og mye mindre penger. Videre at de har så de klarer seg, så de gidder ikke henge seg opp i de negative detaljene og fremhever det positive, for å gjøre livet lettere og skatten mindre sviende. Det er langt fra noe galt med det, individuelt sett, men at du betaler din skatt med glede, betyr ikke at den er rettferdig, lav nok eller gir deg nok tilbake. Det er udiskutabelt feil, og det blir uhøflig å hevde ovenfor andre, bare fordi du klarer deg.

Selvom en motor fungerer, er ikke det et argument mot å utbedre åpenbare svakheter. Og hvis den, som i vårt tilfelle, sluker bensin, uten å yte noe særlig over gjennomsnittet, så er det vel på tide å se på hele konstruksjonen, om noe kan gjøres annerledes for å bli mer "miljøvennlig"?

Neste gang du tenker; Dette får vi gratis av staten! Tenk: Selv dette får de råd til med tidenes høyeste statsbudsjett.

Anonym sa...

unnskyld meg men ingenting er gratis i dag..selv ikke i lille Norge. Betaler skatt med glede? Hvilken glede? At kongehuset krever mere penger? At vi betaler for de som sitter på rumpa og gidder ikke jobbe? Med glede sier du? ja ja særlig..

Nikolai sa...

Hadde jeg hatt en god jobb med god inntekt hadde jeg betalt min skatt med glede.

Anonym sa...

Nei, overhodet ikke! Skatten betale jeg fordi jeg blir truet med fengsel til å betale den. Jeg får bare mer og mer lyst til å flytte til et land med lavere skatt. Norge tar kaka, bokstavelig talt.

Anonym sa...

Skulle gjerne betalt mere i skatt... Prøvde å betale litt ekstra til felleskapet i fjor men det kom jammen meg tilbake..

Anonym sa...

Med det skattenivået vi har i Norge forventer jeg offentlige tjenester av ypperste kvalitet; tog som er raske og presise, en skole som utdanner elever som kan måle seg med kunnskapsnivået i andre OECD-land og hvor elevene ikke dropper ut, helsetjenester uten køer, en frisk befolkning i arbeid, et moderne vann- og kloaksystem....

vi har vel det, eller?

Anonym sa...

Ja, jeg betaler min skatt med glede. Ja jeg får igjen nok. Det har gitt barna mine gratis skolegang. I det siste har jeg hatt mye sykdom i familien og er kjempeglad for at det er hjelp å få. Jeg har opp omgjennom tida betalt litt mer i skatt i enn gjennomsnittet, det er greit, det har jeg hatt råd til. Nå ser det ut til at jeg kommer til å bidra mindre til fellesskapet framover. Sykdom i familien gjør at jeg ikke kan jobbe så mye som før. Så nå er det min tur til nyte godt av det skattesystemet vi har.

Anonym sa...

Jepp, jeg betaler min skatt med glede.
Jeg har bodd ett år i Canada og ser hvor dårlig helsesystemet er her sammenliknet med i Norge. Har du en kronisk sykdom er det tilnærmet umulig å få helseforsikring - og uten forsikring må du betale alt av egen lomme...woops der forsvant 5-10.000kr ut av lomma for en liten røntgenundersøkelse!
Tilsvarende gjelder naturligvis også i andre deler av samfunnet, bare tenk hvor kjipt det ville være å måtte betale 100.000kr/år for å studere på et universitet i f.eks. Oslo, Bergen eller Trondheim? Slik fungerer det mange steder. Og kvaliteten er omtrent den samme (!).

Anonym sa...

Deilig å høre at det er mange andre og som synes det er helt fint å betale skatt. Har en følelse av at det er så mange som syter or klager over skatt og avgifter uten å se ut til å ense at alt kommer tilbake til oss selv, indirekte. Hadde i grunnen ikke hat noe i mot å betale mer. Til tider tenker folk så elendig kortsiktig når det gjelder utviklingen av dette landet. Tross alt så er vel planen å drive Norge for all fremtid, så all investering vi gjør så tidlig som mulig vil være til fortjeneste i alle år fremover. Så ikke ta de enkle, kortsiktige og nødvendigvis billigste løsningene. Og ikke utsett for alt vil være dyrer i fremtiden.

Arnleif

Anonym sa...

Jeg prøvde å betale skatten med glede, men fikk beskjed om at jeg nok måtte betale med penger, jeg som alle andre.

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .