Jeg ville stemt dette partiet i dag:

Hvordan forhindre at dette skjer igjen?

torsdag 25. mars 2010

Togtragedien i Oslo er den verste i Norge på lang tid. Fortsatt fremstår den som litt av et mysterium. Man må imidlertid løse mysteriet for å kunne forhindre en gjentagelse.

Havarikommisjonen har brukt et par timer på åstedet og konkludert med at "den manuelle operasjonen skjedde etter boka".

Men hvis alt gikk som det skulle, hvorfor skjedde ulykken?

Jeg håper ikke at den endelige konklusjonen blir at dette var en helt tilfeldig ulykke. Det er kanskje en komfortabel konklusjon der ingen straffes, men den gir jo ikke akkurat ro i sjela for de som jobber og bor i nærheten av toglinjene mellom Alnabru og Sjursøya.

Det er EKSTREMT VIKTIG at man kommer til bunns i dette!

Mer i media: VG, TV2, VG, VG



Labels:

9 kommentarer:

Nikolai Hoftun sa...

Skal ikke bremsene på alle nye vogner være slik at de må ha trykkluft fra lokomotivet for at de IKKE skal være på? Og mister man trykkluften så går bremsene på alle vognene på fordi alle har dette systemet?

Som bruker av NSB (godstoget har tidligere måttet kjøre på samme spor som persontog) krever jeg at dette spørsmålet mitt over blir besvart (jobb til pressen :-).

Anonym sa...

"Avsporingsveksler virket ikke" viser vell hvor ansvaret ligger.... Politisk! Dette er nok et resultat av at man ikke vil bruke penger på samferdsel og sikkerhet!

Anonym sa...

Til Nikolai:
Jeg skal forsøke på en "kortversjon".

Når togets bremsesystem er "ladet" så er svaret JA! på det du sier. DET SKAL VÆRE SLIK, og DET ER OGSÅ SLIK! Dette testes minimum to ganger daglig.

Men:
Når vogner kobler fra og til så er dette systemet "utkoblet". Kort fortalt er systemet slik : vognene "lades" med trykkluft i reservoartanker lokalt på vognene. En luftledning "hovedledningen" som går igjennom hele toget fylles med trykkluft til fastbestemte verdier. Når toget så kjøres, så vil et hvilket som helst trykkfall i denne hovedledningen (f.eks. ved vanlig kontrollert bremsing fra loket, eller ved store lekasjer i toget, eller ved nødbrems fra en personvogn, eller ved brudd på slanger/avsporing, eller... kort sagt uanset) trigge en ventil som åpner for forbindelse mellom tidligere nevnte reservoar og sylinder som ved tilsetting av luftrykk presser vognens bremser til hjulet.
Dette er kortversjon, den er ikke 100% dekkende for alt som skjer, men... det får holde.

Som flere medie har nevnt var dette bremsesystemet IKKE innkkoblet. Altså mere detaljert: reservoarene var ikke ladet, og hovedledningen var ikke koblet til lokomotiv som opprettholdt trykket i denne. Dette er NORMAL prosedyre under endel "skifteopearsjoner". Det er fullstendig tillatt. Årsaken er, at under slike operasjoner må lokomotiv nødvendighvis periodesvis være frakoblet vognene. Dersom det er da er lekasjer i vognkoblingene kan bremsen 1) gå på når den ikke skal. Men mere kritisk 2) gå av når mann trur den er tilsatt. - Derfor TØMMES vognene for trykkluft ved slike operasjaner. Istedenfor skal selvfølgelig vognene sikres på annet hvis, slik at "alle vet" at bremsene på vognene er av, men at de er sikret på annet vis. De kan sikres på flere måter. På alnabru er det en "sporbrems" som skal ta seg av dette i noen av sporene. Denne var i bruk. - Spørsmålet blir : feilet denne? feilet noe annet? DET VET VI IKKE! det er dette havarikomisjonen skal finne ut. Inntil det skjer: prøv å unngå spekulasjoner, unødig frykt, og "syndebukk jag". Havarikommisjonen er fagfolk som går grundig til verks. Når rapporten kommer får vi lese den og forholde oss til fakta framfor ukvalifisert synsing og grubling.

Anonym sa...

Hovedproblemet ser ut til å være en sikkerhetskultur, basert på forskrifter og manglende kultur for å ta bekymring nede i systemet alvorlig. I signalys, en brems, en mann osv. er nok til å lage en katastrofe. Innenfor ekempelvis flytrafikk, så har man overlappende sikkerhetsrutiner. Slik at enklet episoder skal fanges opp av det generelle sikkerhetssystem og katastrofer blir avverget.

Bare i de siste månedene har 3 alvorlige episoder oppstått. Godsvogner i i terminalbygg. - Vogner løsnet fra togsett - Godsvogner krasjet på Sursøya.

Ved alle tidligere ulykker omtales det ofte med mennesklig-/materiell svikt, med etterfølgende rettsaker av enkeltpersoner ned i systemet.
Intet ansvar fra politisk hold og ledelse, for manglende overlappende sikkerhetsrutinere og bekymringsmelding.

Anonym sa...

HOVEDPROBLEMET = GEOGRAFISK!
Det er jo høyrisikosport å ha et slikt FALLskifteanlegg på et Platå OVER en storby!
Burde jo ligge i en dalbunn! Groruddalens bunn heter Lo.

Nikolai Hoftun sa...

Jeg vil påstå at Robert Østgårds innlegg er totalt useriøst! Ja du skrev det akkurat det samme et annet sted.

Nikolai Hoftun sa...

Til anonym: bremsene skal være på når lokomotiv ikke er tilkoblet. og av når man har full kontroll.
Det er enten eller. Hvis annet du påstår så åpner det opp for at vogner skal kunne rulle av gårde uten at man har kontroll. Vogner skal ha brems når det ikke er tilkoblet lokomotiv. Sånn er det.
At bremsesystemet ikke er innkoblet har jeg absolutt ingen brems mot å si at det er uaktsomt drap.
Vogner skal ikke rulle av gårde, de skal ha egen brems. Har ikke noe å si om skinnegangen skulle ha stoppet dem, deres egen brems skulle ha forhindret det.
Det er svært enkelt, er trykkluften borte på vognene skal bremsen være på!
Å komme med mange sånne alternativer er bare tull! Det er ikke vanskelig, men hvis man vil spare penger så er det vanskelig.
Politikerne har utsatt dette spørsmålet av hensynet til pårørende. Det er forbanna meg tull. De vil ikke snakke om tabber og drittsikkerhet grunnet en ulykke som bekrefter nettopp dette!
Det er INGEN unnskylding. Sikkerheten for norsk jernbane er tragisk.
Jeg oppgir fullt navn for at jeg kan stå imot norsk unnfallenhet i rettet hvis noen vil kjempe!
Dette er bare tull. Det som skjedde skulle absolutt ikke skjedd. Og vi har hatt griseflaks for at ikke flere omkom!
Uten trykkluft skal vognene stå stille!!!!!!!!!!!!1

Anonym sa...

norskdebatter.blogspot.com.
Dere er herved politianmeldt til eidsvoll lensmannskontor.
Ett sted går grensen. jeg har vært svært tilbøyelig. Nå anmelder jeg det!

Nikolai Hoftun sa...

DVS. jeg har gjentatte ganger hatt dette problemet med aftenposten.no.
Siden ytringsfriheten står sterkt i Norge og jeg bruker denne friheten. Ser jeg det som alvporlig på at denne friheten blir neglisjort i enkete sammenhenger.
Jeg er uenig at det jeg skrev skal være offer for denn retten, og vil derfor gå videre med at det jeg skrev plutselig ble slettet. Det var ingen omlasting av siden.
Dette har skjedd for ofte med kritisk henvendelse av aftenpostens innlegg.

Legg inn en kommentar

Søk i bloggen

Bloggurat Blogglisten

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .